Aeroklub Havlíčkův Brod

Kurz teorie pro nové piloty

Již 11.ledna 2025 ve 14:00 v klubovně Aeroklubu bude zahájen kurz teoretické přípravy pro získání oprávnění pilota letounu, kde budete seznámeni s dalším průběhem kurzu. Kurz bude probíhat na učebně Aeroklubu Havlíčkův Brod v rozsahu 45 hodin do března 2024.

Úspěšné absolvování tohoto kurzu je nebytné pro zahájení praktické části výcviku pilota ULL nebo kluzáku.

PředmětPočet hodin
Stavba a konstrukce letadel8
Letecká meteorologie6
Aerodynamika a mechanika letu8
Letecké předpisy, postupy ULL8
Letecká navigace6
Motory, vrtule, přístoje6
Spojovací předpis3
Výcvik provádí zkušení instruktoři s platným průkazem způsobilosti, jsou profesionály v civilním i vojenském letectví a létání v aeroklubu je pro ně zároveň koníčkem. Jejich bohaté zkušenosti ze všech druhů letectví Vám usnadní vstup do leteckého světa.

Instruktoři ultralight

  • Ondřej Paclík
  • Martin Jambor
  • Ivan Kuželka
  • Jaroslav Petrů
  • Václav Stejskal
  • Pavel Rensa
skola@aeroklubhb.cz
+420 739 556 536

Instruktoři kluzáku

  • Vladimír Tvrdík
  • Ivan Kuželka
  • Jaroslav Petrů
  • Pavel Rensa
skola@aeroklubhb.cz
+420 603 175 605
U nás platíte pouze za skutečný letový čas, nikoliv za pojíždění s letadlem. Způsob financování je postupný, není nutné platit předem celou částku.
AKHB-pujcovna nebe

Pilot ultralightu - ULL(A)

může pilotovat UL letouny do maximální vzletové hmotnosti 600 kg téměř po celé Evropě. Od celkového náletu 50 hodin může vozit další osoby na palubě.

Vstupní požadavky

  • Věk minimálně 15 let, u osob mladších 18 let je nutný souhlas zákonného zástupce.
  • Zdravotní způsobilost pro danou kategorii.
  • Nebyli jste soudně trestáni za činy, spáchané v letectví.

První částí je teoretická výuka v rozsahu 48 vyučovacích hodin, kde získáte základní informace o létání.

  • Aerodynamika a mechanika letu.
  • Letecké motory.
  • Letecké přístroje.
  • Vrtule.
  • Stavba a konstrukce letadel.
  • Letecké předpisy.
  • Letecká meteorologie.
  • Letecká navigace.
  • Spojovací postupy a předpisy.

Tato část je zakončena zkušebním testem a jeho úspěšné absolvování je nezbytné pro započetí praktické výuky.

Praktická výuka je stanovena předpisem UL minimálně na 20 hodin, zpočátku pouze s instruktorem, od jednodušších až po složitější úlohy. Později samostaně pod dozorem instruktora.

Tato část je zakončena vykonáním pilotní zkoušky.

AKHB-pujcovna nebe

Pilot kluzáků - SPL

může piltovat kluzáky s poletovat v okolí letiště a užívat si pravé volnosti ve vzduchu, ochutnávat přízeň termiky a připravovat se na dlouhé přelety.

Vstupní požadavky

  • Věk minimálně 14 let, u osob mladších 18 let je nutný souhlas zákonného zástupce.
  • Zdravotní způsobilost pro danou kategorii.
  • Nebyli jste soudně trestáni za činy, spáchané v letectví.

První částí je teoretická výuka v rozsahu 60 vyučovacích hodin, kde získáte základní informace o létání.

  • Letecké právo a postupy ATC,
  • lidská výkonnost,
  • meteorologie,
  • komunikace,
  • základy letu,
  • provozní postupy,
  • plánování a provedení letu,
  • všeobecné znalosti letadla a navigace.

Tato část je zakončena zkušebním testem a jeho úspěšné absolvování je nezbytné pro započetí praktické výuky.

Praktická výuka je stanovena předpisem minimálně na 15 hodin, zpočátku pouze s instruktorem, od jednodušších až po složitější úlohy. Po absolvování přibližně 50 letů samostaně pod dozorem instruktora.

Tato část je zakončena vykonáním pilotní zkoušky.

AKHB-pujcovna nebe

UL řízené lety VFR

pokračovací výcvik pro piloty UL, kteří chtějí létat na řízená letiště, například Brno Tuřany. Naučíme Vás správně komunikovat a pohybovat se v řízených prostorech.

Vstupní požadavky

  • Platný průkaz pilota ULL(A) nebo dokončená výcviková osnova pilota ULL(A).
  • Platný minimálně Omezený průkaz radiotelefonisty.

Teoretická část má minimální rozsah výuky 4 hodiny a je zaměřena na

  • Práce s AIP, NOTAM a mapami.
  • Postupy pro nastavení výškoměru.
  • Vstup do CTR a opuštění CTR.
  • Schopnost pilota získávat informace pro let v řízeném prostoru.
  • Nácvik radiokorespondence pro let v řízeném prostoru.
  • Podání, aktivace a ukončení letového plánu.

Praktická část má minimální rozsah výuky 4 hodiny a je zaměřena na

  • Kontrolní let s přistáním na dvou cizích letištích se službou AFIS.
  • Pozemní příprava a podání letového plánu.
  • Dva navigační lety s přistáním a pojížděním na řízeném letišti s podaným letovým plánem.
  • Přezkušovací let s inspektorem na řízené letiště.
AKHB-pujcovna nebe

Vlekař UL

pokračovací výcvik je určen pro zkušené piloty UL, kteří chtějí rozšířit své dovednosti o vlekání kluzáku a aktivně se zapojit do naší klubové činnosti.

Vstupní požadavky

  • Platný průkaz pilota ULL(A) s náletem minimálně 100 hod.
  • Přeškolení na typ letadla, na kterém bude probíhat výcvik.

Teoretická příprava zahrnuje především základy techniky pilotáže provádění aerovleků, zásady bezpečnosti a činnosti při zvláštních případech za letu.

Praktická část je v minimálním rozsahu 5 aerovleků v celkové délce 1:15 hodiny. Výcvik provádí zkušení inspektoři provozu UL. Kluzák pilotují zkušení instruktoři plachtaři.

Z naší praxe se nám osvědčilo uchazeče rovněž posadit na druhý konec lana. Nad rámec výcviku uchazeči poskytneme pár letů s instruktorem na kluzáku.

AKHB-pujcovna nebe

Létání v termice a přelety

pokračovací výcvik pro piloty kluzáku, během kterého se učí létat ve stoupavých proudech.

Vstupní požadavky

  • Platný průkaz pilota kluzáku (SPL).
  • Nácvik ustřeďování ve stoupavých proudech,
  • samostatné termické lety v okolí letiště,
  • navigační let s instruktorem po stanovené trati s využitím stoupavých proudů,
  • samostatný let po stanovené trati o délce 50 km s přistáním na cizím letišti.

Sportovní létání

Sportovní výcvik je zdokonalující výcvik v létání, létání v termice a létání na přeletech.

Lékařskou prohlídku provádí pověření letečtí lékaři. Jejich seznam je také k dispozici u nás na letišti.