Aeroklub Havlíčkův Brod

Kurz teorie pro nové piloty

Již 11.ledna 2025 ve 14:00 v klubovně Aeroklubu bude zahájen kurz teoretické přípravy pro získání oprávnění pilota letounu, kde budete seznámeni s dalším průběhem kurzu. Kurz bude probíhat na učebně Aeroklubu Havlíčkův Brod v rozsahu 45 hodin do března 2024.

Úspěšné absolvování tohoto kurzu je nebytné pro zahájení praktické části výcviku pilota ULL nebo kluzáku.

PředmětPočet hodin
Stavba a konstrukce letadel8
Letecká meteorologie6
Aerodynamika a mechanika letu8
Letecké předpisy, postupy ULL8
Letecká navigace6
Motory, vrtule, přístoje6
Spojovací předpis3

Výcvik provádí zkušení instruktoři s platným průkazem způsobilosti, jsou profesionály v civilním i vojenském letectví a létání v aeroklubu je pro ně zároveň koníčkem. Jejich bohaté zkušenosti ze všech druhů letectví Vám usnadní vstup do leteckého světa.

Instruktoři ultralight

  • Ondřej Paclík
  • Martin Jambor
  • Ivan Kuželka
  • Jaroslav Petrů
  • Václav Stejskal
  • Pavel Rensa
  • Karel Stach

Instruktoři kluzáku

  • Vladimír Tvrdík
  • Ivan Kuželka
  • Jaroslav Petrů
  • Pavel Rensa

U nás platíte pouze za skutečný letový čas, nikoliv za pojíždění s letadlem. Způsob financování je postupný, není nutné platit předem celou částku.

Pilot ultralightu - ULL(A)

AKHB-pujcovna nebe

S licencí pilot ULL(A) můžete létat s letouny UL do maximální vzletové hmotnosti 600 kg téměř po celé Evropě. Od celkového náletu 50 hodin můžete vozit další osoby na palubě.

Vstupní požadavky

  • Věk minimálně 15 let, u osob mladších 18 let je nutný souhlas zákonného zástupce.
  • Zdravotní způsobilost pro danou kategorii.
  • Nebyli jste soudně trestáni za činy, spáchané v letectví.

Teoretická výuka

První částí je teoretická výuka v rozsahu 48 vyučovacích hodin, kde získáte základní informace o létání.

  • Aerodynamika a mechanika letu.
  • Letecké motory.
  • Letecké přístroje.
  • Vrtule.
  • Stavba a konstrukce letadel.
  • Letecké předpisy.
  • Letecká meteorologie.
  • Letecká navigace.
  • Spojovací postupy a předpisy.

Tato část je zakončena zkušebním testem a jeho úspěšné absolvování je nezbytné pro započetí praktické výuky.

Praktická výuka

Praktická výuka je stanovena předpisem UL minimálně na 20 hodin, zpočátku pouze s instruktorem, od jednodušších až po složitější úlohy. Později samostaně pod dozorem instruktora.

Tato část je zakončena vykonáním pilotní zkoušky.

Pokračovací výcvik

Řízené lety VFR

Výcvik je určen pro piloty UL, kteří chtějí létat s ultralehkými letouny na řízená letiště. V Čechách například Brno Tuřany, Pardubice nebo Praha Ruzyně. Naučíme Vás správně komunikovat s dispečery letového provozu a pohybovat se v řízených prostorech.

Teoretická výuka

Minimální rozsah pozemní výuky jsou 4 hodiny a je zaměřena

  • Práce s AIP, NOTAM a mapami.
  • Postupy pro nastavení výškoměru.
  • Vstup do CTR a opuštění CTR.
  • Schopnost pilota získávat informace pro let v řízeném prostoru.
  • Nácvik radiokorespondence pro let v řízeném prostoru.
  • Podání, aktivace a ukončení letového plánu.
Praktická výuka

Minimální rozsah praktické výuky jsou 4 hodiny a je zaměřena

  • Kontrolní let s přistáním na dvou cizích letištích se službou AFIS.
  • Pozemní příprava a podání letového plánu.
  • Dva navigační lety s přistáním a pojížděním na řízeném letišti s podaným letovým plánem.
  • Přezkušovací let s inspektorem na řízené letiště.
Vstupní požadavky
  • Platný průkaz pilota ULL(A) nebo dokončená výcviková osnova pilota ULL(A).
  • Platný minimálně Omezený průkaz radiotelefonisty.

Vlekař UL

Výcvik je určen pro zkušené piloty UL, kteří chtějí rozšířit své dovednosti o vlekání kluzáku a aktivně se zapojit do naší klubové činnosti.

Teoretická výuka

Pozemní výuka zahrnuje především základy techniky pilotáže provádění aerovleků, zásady bezpečnosti a činnosti při zvláštních případech za letu.

Praktická výuka

Minimální rozsah praktické výuky je 5 aerovleků v celkové délce 1:15 hodiny. Výcvik provádí zkušení inspektoři provozu UL. Kluzák pilotují zkušení instruktoři plachtaři.

Z naší praxe se nám osvědčilo uchazeče rovněž posadit na druhý konec lana. Nad rámec výcviku uchazeči poskytneme pár letů s instruktorem na kluzáku.
Vstupní požadavky
  • Platný průkaz pilota ULL(A) s náletem minimálně 100 hod.
  • Přeškolení na typ letadla, na kterém bude probíhat výcvik.

Pilot kluzáků - SPL

AKHB-pujcovna nebe

S kvalifikací pilota kluzáků můžete poletovat v okolí letiště a užívat si pravé volnosti ve vzduchu, ochutnávat přízeň termiky a připravovat se na dlouhé přelety.

Vstupní požadavky

  • Věk minimálně 14 let, u osob mladších 18 let je nutný souhlas zákonného zástupce.
  • Zdravotní způsobilost pro danou kategorii.
  • Nebyli jste soudně trestáni za činy, spáchané v letectví.

Teoretická výuka

První částí je teoretická výuka v rozsahu 60 vyučovacích hodin, kde získáte základní informace o létání.

  • Letecké právo a postupy ATC,
  • lidská výkonnost,
  • meteorologie,
  • komunikace,
  • základy letu,
  • provozní postupy,
  • plánování a provedení letu,
  • všeobecné znalosti letadla a navigace.

Tato část je zakončena zkušebním testem a jeho úspěšné absolvování je nezbytné pro započetí praktické výuky.

Praktická výuka

Praktická výuka je stanovena předpisem minimálně na 15 hodin, zpočátku pouze s instruktorem, od jednodušších až po složitější úlohy. Po absolvování přibližně 50 letů samostaně pod dozorem instruktora.

Tato část je zakončena vykonáním pilotní zkoušky.

Pokračovací výcvik

Létání v termice a přelety

Během pokračovacího výcviku, kdy je žák již držitelem pilotní kvalifikace se učí létat ve stoupavých proudech.

  • Nácvik ustřeďování ve stoupavých proudech,
  • samostatné termické lety v okolí letiště,
  • navigační let s instruktorem po stanovené trati s využitím stoupavých proudů,
  • samostatný let po stanovené trati o délce 50 km s přistáním na cizím letišti.
Vstupní požadavky
  • Platný průkaz pilota kluzáku (SPL).

Sportovní létání

Sportovní výcvik je zdokonalující výcvik v létání, létání v termice a létání na přeletech.

Vstupní požadavky
  • Odvaha.
Lékařskou prohlídku provádí pověření letečtí lékaři. Jejich seznam je také k dispozici u nás na letišti.

MÁM ZÁJEM

Mám zájem o pilotní výcvik